11 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات متابولومیکس و ژنومیکس

دانشگاه علوم پزشکی تهران

حضور مرکز متابولومیکس و ژنومیکس در برگزاری دومین کنگره همگرایی در علوم غدد با هدف پیشبرد مسیر علمی کشور از طریق همگرایی دانش

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با بیان این که با تلاش هایی که در مجموعه حوزه های مختلف سلامت کشور و اقداماتی که در پژوهشگاه انجام شده است اطلاعات سلامت کشور در حوزه بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر منتسب به آن به تفکیک شهرستان، شهر و استان فراهم شده است، گفت: این مهم شناسایی روند بیماری ها و وضعیت سلامت کشور را آسان می کند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، دکتر باقر لاریجانی، رئیس کنگره همگرایی در علوم غدد در مراسم افتتاحیه این کنگره که صبح روز پنجشنبه 28 بهمن ماه برگزار شد، گفت: تلاش ما در پژوهشگاه این بوده است که از طریق همگرایی زمینه های مختلف علمی بتوانیم تحقیقاتی را انجام دهیم که منجر به تشخیص، کنترل و ارائه خدمات بهتر به بیماران شود.

ایشان گردآوری هدفمند حوزه های مختلف همچون پزشکی فردی، بیوسنسورها، میکروبیوم، متابولومیکس و ژنومیکس، سلول درمانی، پزشکی بازساختی، ژنتیک، مدل سازی و ... را در پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم به نوعی مثال عملی این همگرایی خواند.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم با بیان این که با تلاش هایی که در مجموعه حوزه های مختلف سلامت کشور  و اقداماتی که در پژوهشگاه انجام شده است اطلاعات سلامت کشور در حوزه بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر منتسب به آن به تفکیک شهرستان، شهر و استان فراهم شده است، گفت: این مهم شناسایی روند بیماری ها و وضعیت سلامت کشور را آسان می کند.

وی در این خصوص گفت: یکی از مزیت های انجام مطالعه STEPS و گردآوری و تحلیل داده های اپیدمیولوژیک این است که با توجه به آنالیز داده ها تخمین درستی از شیوع بیماری های غیرواگیر در مناطق مختلف بر حسب سن و جنس داریم که به برنامه ریزان و سیاست گذاران سلامت این امکان را میدهند که برنامه ریزی متناسب با شرایط هر شهر یا استان را انجام دهند این مساله بر روی برنامه ریزی های حوزه حاکمیتی بسیار تاثیر گذار است.

دکتر لاریجانی مسیر توسعه علمی کشور را تولید دانش منظم که در قالب مقالات Peer review منتشر می شود، خواند و افزود: خوشبختانه کشور ایران در مسیر تولید محصولات علمی موفق بوده است و در این زمینه رشد بسیار خوبی داشته است، بطوریکه روند افزایشی را در طول سال های گذشته شاهد بوده ایم .

رئیس کنگره همگرایی با اشاره به رتبه علمی قابل قبول کشور در دنیا گفت: در منطقه نیز بر اساس شاخص های تولید علم، وضعیت ما از بیشتر کشورها بهتر و در حوزه غدد درون ریز مقام نخست را در زمینه تولیدات علمی در منطقه خاورمیانه در اختیار داریم.

وی با تاکید بر این که نباید از این قافله علم جا ماند و همیشه باید در مسیر رو به جلو لحظه ای از حرکت باز نایستاد، خاطر نشان کرد: در حوزه نوآوری در کشور نیاز است تا تلاش هایمان را افزون کنیم. دکتر لاریجانی افزود: کشور ما از نظر شاخص های نوآوری پتانسیل بالایی دارد اما می بایست تلاش کرد تا این توانایی های بالقوه به عمل در بیاید تا جایگاه مناسب تری را بین کشورهای دنیا پیدا کنیم.

دکتر لاریجانی ابراز امیدواری کرد: این سمینار بتواند قدمی برای پیشرفت در این زمینه باشد و ذهن های ما را به سمت همگرایی علوم در رفع نیازهای جامعه سوق دهد.

در این کنگره مرکز تحقیقات متابولومیکس و ژنومیکس نیز به عنوان یکی از 11 پنل تخصصی با محوریت علوم همگرایی و متابولومیکس و ژنومیکس  به ریاست سرکار خانم دکتر فریده رضی و سخنرانی جمعی از اساتید من جمله دکتر وحیدحق پناه ، دکتر مهسا محمد آملی و دکتر مونا نوربخش شرکت داشتند.

مدیر سایت
تهیه کننده:

مدیر سایت

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *